از آن شب تا «روایت ناپدید شدن مریم» / ترسناکترینهای سینمای ایران را بشناسید
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۰۹۶۲۴
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، فضاهای تیره و تاری که اصولا هم ترسناکترین اتفاقاتشان در دل شب یا خانههای قدیمی و ویرانه شکل میگیرد. در زندانها، فضاهای بسته و اصولا هر جای دیگری که بتواند رعب و وحشت را به مخاطب تزریق کند... ممکن است شما دوستش نداشته باشید، اما هستند مخاطبانی که بدجور تعقیبش میکنند و دوست دارند میخکوب پرده سینما یا صفحه تلویزیونشان در خانه شوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ژانر وحشت در سینمای جهان برای خودش جایگاه تثبیت شدهای دارد و مانند دیگر ژانرها در سینما میفروشد و حتی با فیلمهای دیگر هم رقابتهای نزدیکی را از سر میگذراند. در ایران، اما هرگز نتوانسته در سطح جهانی فعال باشد و بهطور مداوم شاهد ساختههای ایرانی وحشتآور باشیم.
بیشتربخوانید
۷ فیلم ترسناک که سلطان وحشت دیدنشان را توصیه میکند + تصاویریک معمایی ترسناک
طی سالهای گذشته تلاشهایی شده برای ساخت فیلمهای ژانر وحشت تا مخاطبان آن را در سینمای ایران بهرسمیت بشناسند. حالا هم اعلام شده یکی از این ژانر وحشتها با نام «آن شب» بهتازگی پروانه نمایش خود را دریافت کرده است، فیلمی به تهیهکنندگی محمد درمنش و کارگردانی کوروش آهاری که در جشنواره سیوهشتم فیلم فجر رونمایی شد. در این فیلم شهاب حسینی هم بازی کرده و به نظر میرسد از محصولات کمپانی فیلمسازیای باشد که این کارگردان در کشور آمریکا راهاندازی کرد.
فیلم «آن شب» داستان یک زوج ایرانی ساکن آمریکا را روایت میکند که در هتلی محبوس شده در حالیکه نیروهای بیگانهای آنها را وادار میکنند تا با رازهایی که از هم پنهان کردهاند روبهرو شوند و لحظههایی دلهرهآور را برای مخاطب رقم میزنند. این معمایی ترسناک احتمالا بتواند مخاطبان ایرانیای را که چندان هم فیلم ترسناک دوست ندارند، سر ذوق بیاورد و نشانشان دهد ترس در سینما هم میتواند تجربه جذابی باشد.
ماجرای ترسناکهای ایرانی
پیش از این هم بارها ژانر وحشت در ایران تجربه شده است، هر چه باشد یکی از ریشهدارترین و قدیمیترین گونههای سینمایی جهان است که از سال ۱۸۹۶ با ساخت فیلم قصر شیطان ژرژ مهلیس، پدر سینمای داستانگو در فرانسه کار خود را آغاز کرده و هنوز هم کلی هوادار دارد.
در ایران قبل از پیروزی انقلاب هم در برخی ساختههای ساموئل خاچیکیان رد سینمای وحشت دیده شده و بعد از انقلاب هم تا مدت طولانی این ژانر فراموش شد تا اینکه داریوش فرهنگ اولین فیلم بلند سینماییاش، «طلسم» را سال ۶۵ ساخت. «شب بیست و نهم» اثر حمید رخشانی که در اواخر دهه ۶۰ ساخته شد، به عقیده بسیاری از منتقدان یکی از بهترین فیلمهای سینمای ایران است که در ژانر وحشت ساخته شده و تمام عناصری که فیلم را ترسناک کردهاند، ایرانی هستند؛ از شبح و آل گرفته تا روابط سنتی بین آدمها.
دهه ۸۰ را میتوان دهه طلایی ژانر وحشت در سینمای ایران دانست. ابتدای این دهه فیلم «اثیری» به کارگردانی محمدعلی سجادی ساخته شد؛ فیلمی که با اغماض خوب بود و استقبال خوبی هم از آن شد، ولی «خوابگاه دختران» ساخته محمدحسین لطیفی یکی از اولین تلاشهای سینمای ما برای ترساندن تماشاگر بود. فروش خوب این فیلم در آن زمان نشان داد مخاطب ایرانی حاضر است از فیلمهای ژانر وحشت استقبال کند و در گیشه به آنها روی خوش نشان دهد. از این رو بود که بعدتر در همین دهه «پارکوی» اثر فریدون جیرانی، «خواب لیلا» ساخته مهرداد میرفلاح، «آل» کاری از بهرام بهرامیان و «اقلیما» به کارگردانی محمدمهدی عسکرپور در این ژانر ساخته شدند.
سال ۸۸، سه فیلم «حریم» ساخته سید رضا خطیبی سرابی، «کلبه» کار جواد افشار و «پستچی سه بار در نمیزند» به کارگردانی حسن فتحی اکران شدند که میتوان آنها را متعلق به سینمای وحشت دانست. در میان این فیلمها، کلبه، فیلم قابل اعتنایی نبود، اما «حریم» و «پستچی سه بار در نمیزند»، هر دو نشان از پیشرفت کارگردانهای ایرانی در مواجهه با ژانر وحشت داشتند.
در میان ترسناکهای دهه ۹۰ «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری یکی از فیلمهایی است که توانست حسابی مخاطبان را سر شوق بیاورد. «روایت ناپدید شدن مریم» ساخته محمدرضا لطفی و «چرک نویس» به کارگردانی علی جناب هم تا حدودی توجهها را به خود جلب کردند، اما حالا که در سال پایانی دهه ۹۰ هستیم، میتوانیم بگوییم روند موفقیتآمیز دهه ۸۰ در سینمای وحشت ادامه پیدا نکرده و در این دهه تازه سینمای ما در ترساندن مخاطب دستش خالی بوده است.
حالا چرا ترس؟
شاید که نه... حتما خیلیها سوالشان این است چرا اصلا باید پای این فیلمها نشست و ترسید، اما سلیقههای مختلفی در جهان وجود دارد. یک عده هم فیلمهای ترسناک دوست دارند و از تماشایشان لذت میبرند.
این دسته از آثار شاید برای برخی شبیه یک جور واکسن باشد، همانطور که واکسن، ویروس ضعیف شده را وارد بدن کرده و در مواجهه با ویروس کامل، قویترش میکند، برخی هم با تجربه ترسهای سینمایی مشابه چنین چیزی را تجربه میکنند و از قضا از این تجربه خودشان بدجور هم راضیاند! از قضا معدود فیلمهای ترسناک ایرانی هم که از ساخت و روایت خوبی برخوردار بودند بهخصوص در دهه ۸۰ توانستند مخاطب داشته باشند.
حالا هم که شاهد تغییر ذائقه مردم هستیم و میبینیم تماشای فیلمهای جدی در سینمای کشورمان طی یک سال گذشته از آثار طنز پیشی گرفتهاند، چرا ژانر وحشت را جدی نگیریم و نرویم سراغ سینمایی که میتواند مخاطبان ایرانی را با ژانر وحشت ایرانی مقابل پرده سینما مواجه کند.
منبع: روزنامه جام جم
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: ترسناک ترین سینمای ایران ژانر وحشت سینمای ایران ژانر وحشت ساخته شد فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۹۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
معاون پرورشی آموزش و پرورش: اجرای طرح های عفاف و حجاب در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه / دخترانی که پای روایت ما نباشند، پای روایت دشمن می نشینند
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: وقتی در فضای مدرسه اقدامات معلمان را میبینیم درمییابیم که اقدامات تربیتی و آموزشی برخی معلمان از جنس چندین نسل قبل است. به گزارش عصر ایران به نقل از روابط عمومی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان، حجت الاسلام پورثانی در رویداد دختر ایران که رویدادی برای روایتگری پیشرفتهای ایران است گفت: دانش آموزان ما سالها از ما جلوتر هستند. وقتی در فضای مدرسه اقدامات معلمان را میبینیم در مییابیم که اقدامات تربیتی و آموزشی برخی معلمان از جنس چندین نسل قبل است. معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: امروز وقتی در مدرسه حاضر میشویم میبینیم که فضای دانشآموزان فضایی است که سالها با ما متفاوت است. دانش آموز میبیند معلمش اصلاً صحبتهایش را درک نمیکند و او را بیجا قضاوت میکند. حجتالاسلام پورثانی با بیان اینکه قطعا اثرپذیری دختران از مادران زیاد است؛ گفت: دختری که امروز یار و یاوری ندارد و کسی به او اهمیت نمیدهد، دختری که امروز در جنگ روایتها چندان بر سر سفره روایتهای ما و مدرسه نمی نشیند طبیعی است که پای روایت دشمنان ایران بنشیند. حجتالاسلام پورثانی گفت: وقتی چنین دانش آموزی فضایی هم برای تخلیه هیجاناتش ندارد در هنگام بروز حوادث و اعتراضات، برای تخلیه هیجان خود به خیابان میآید و به شبیه سازی آنچه که در ذهن خود پرورش داده بود اقدام میکند. وی افزود: در سال ۱۴۰۱ من معاون پرورشی در شهر مشهد بودم؛ در آن زمان میدیدم که دختر ما زیست مشترکی با مشاوران و مدیران و معلمانش نداشته و مشاور و معلم او هم نتوانسته بودند درکی از زیست دختر دانش آموزش داشته باشند. وی با طرح این سوال که امروز کدام معلم و مشاور است که یک ساعت با دانش آموز صحبت کند و حرفهایش را بشنود گفت: ما باید اردوهایی برگزار کنیم که اگر دختران در اردوگاهی حضور پیدا میکنند بدون حضور نامحرم و بدون حجاب باشند تا علاوه بر سپری کردن اوقات فراغت، تماما به گفتگو بپردازند. معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دختران ایران حق دارند شادی کنند گفت: گاهی از مسئولان میپرسم شما دخترانتان را به کجا میبرید تا آنها شادی کنند؟ ما نیاز به فضاهای مناسبی برای شادی دختران و سپری کردن اوقات فراغتشان داریم. حجتالاسلام پورثانی گفت: نقطه قوت انقلاب اسلامی در دنیا اتفاقاً اهمیت دادن به نقش زن و دختر ایرانی است. جمهوری اسلامی میخواهد دختر ایرانی کنشگر باشد. اما ما نتوانستیم به خوبی این موضوع را برای دختر ایرانی بازگو کنیم؛ در حالی که جهان غرب برعکس، دختر را کالایی مصرفی میبیند اما به بهترین شکل تبلیغاتی این نگاه به دختر و زن را تزیین میکند. حجتالاسلام پورثانی گفت: رویداد دختر ایران رویدادی برای بیان روایت صحیح از دختران ایران است. روایتی صحیح از نقشی که دختر میتواند داشته باشد. روایتی که میگوید دختر ایرانی سالها در چه جایگاهی بوده و امروز میتواند در ایران عزیزمان در چه جایگاهی قرار بگیرد. روایتی که بیان میکند اسلام هم چگونه به دختر نگاه میکند و چه جایگاهی برای او در نظر میگیرد. وی با بیان اینکه امروز روایتگری بر عهده ماست؛ گفت: در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه باید این وظیفه روایتگری پیشرفت ایران و دختر ایرانی را انجام دهیم. در کنار آن هم ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست. حجتالاسلام پورثانی خاطر نشان کرد: باید از تشکلهای دانشآموزی همچون اتحادیه انجمنهای اسلامی تشکر کنیم؛ در حالی که امروز همه هجمهها بر روی دختران عزیز ایران ماست؛ این تشکلها پای کار آمدند. اگر ما وظایف خود را به خوبی انجام ندهیم؛ جامعه ایرانی به همان سرنوشت بیعفتی و بی حیایی دچار میشود که برخی از جوامع مسلمان امروز به آن دچار شدند. کانال عصر ایران در تلگرام